۰۸:۵۲  -  ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
۱۹

SEO یا سئو چیست؟ (چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟)

نصر قم | بهینه سازی موتور‌های جستجو (Search Engine Optimization) با هدف دریافت هر چه بیشتر ترافیک ارگانیک، سئو نام می‌گیرد. شما برای ترافیک ارگانیک پولی نمی‌پردازید. مهمترین اصل در SEO، بهینه سازی صفحات وب و اجرای سئو بر روی صفحات سایت (On-Page SEO) است. برای اینکار باید به ارزش کلمات کلیدی در یک صفحه توجه داشته باشید.

SEO یا سئو چیست؟ (چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟)
بهینه سازی موتور جستجو – (SEO) – طبق گفته‌ی نابغه سایت MOZ آقای رند فیشکین، ” تمرین افزایش کمیت و کیفیت ترافیکی است که از جستجوگر حاصل می‌شود.”
برای درک کامل SEO، باید این کلمه را بشکافیم و به قسمت‌های زیر توجه کنیم:
  • کیفیت ترافیک: شما می‌توانید همه بازدیدکنندگان سایت را در سراسر جهان جلب خود کنید، اما اگر آن‌ها به علت توصیه گوگل که مثلا می‌گوید شما منبع فروش کامپیوتر‌های اپل هستید، ولی درواقع شما یک خرده فروش اپل باشید، از سایت شما بازدید کنند، این کیفیت ترافیک نیست. به جای این باید خواهان جلب بازدیدکنندگانی باشید که خالصانه به محصولاتی که شما عرضه می‌کنید علاقه‌مند هستند.
  • کمیت ترافیک: اگر مردمی را داشته باشید که از طریق صفحه‌های نتایج جستجوگر کلیک کنند و به سایت وارد شوند، هر چه این ترافیک بیشتر باشد بهتر است. اکثر مردم فقط به صفحه‌ی اول نتایج جستجو نگاه می‌کنند؛ بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتور‌های جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.
  • نتایج اُرگانیک (Organic) جستجو: تبلیغات قسمت مهمی از صفحه‌های حاصل از جستجو است. ترافیک‌ ارگانیک به ترافیکی می‌گویند که شما به خاطر آن پولی نمی‌دهید. در شکل زیر قسمت‌های آبی را می‌بینید که به خاطر آن هزینه می‌کنید و قسمت دیگر که به طور طبیعی ظاهر می‌شوند. وقتی که به موتور‌های جستجو پول می‌پردازید تا برای شما در بالا یا کنار صفحه خود، با توجه به کلمات جستجو شده توسط مشتری، تبلیغ کنند، عملاً بازدیدکنندگان را خریداری کرده‌اید.

سئو چیست؟
سئو چیست؟ SEO نوعی به نظم در آوردن بازار اینترنتی است که بر روی افزایش نتایج طبیعی (ارگانیک) تمرکز می‌کند. نتایجی که به خاطر آن پول نمی‌پردازید.

SEO چگونه کار می‌کند؟

شاید فکر کنید که یک موتور جستجو گر مانند وب سایتی است که شما در باکس جستجو‌ی آن، چیزی را تایپ می‌کنید و مثلا گوگل یا یاهو یا هر چیز دیگری به عنوان موتور جستجوگر، با جادو لیستی از لینک‌ها و وب سایت‌ها را در پاسخ برای شما نمایان می‌کند. این حرف درست است. اما آیا تابحال به این فکر کرده اید که چه چیزی پشت این لیست‌های جادویی وجود دارد؟
طریقه کار آن‌ها به این صورت است:
گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) دارای یک خزنده‌ای است که اطلاعات را از هر هر داده‌ای که بتواند در اینترنت پیدا کند، جمع می‌کند. این خزنده همه‌ی آن‌ها را در کمتر از یک ثانیه به جستجوگر می‌آورد و یک لیست می‌سازد. سپس این لیست توسط یک الگوریتم تغذیه می‌شود و الگوریتم تلاش می‌کند تا لیست با سوال شما مطابقت پیدا کند.
هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در به دست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی ارگانیک و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود.

چرا وب سایت من به SEO نیاز دارد؟

برای وب سایت‌ها خیلی مهم است که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه نتیجه ارگانیک اول که تقریبا ۵۸.۴ درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار گیرند. بیشتر ترافیک وب توسط موتور‌های جستجوی اصلی (گوگل، بینگ، یاهو) کنترل می‌شوند. با اینکه رسانه اجتماعی و انواع دیگر ترافیک‌ها هم می‌توانند بازدید از سایت شما را بالا ببرند، اما موتور‌های جستجو اولین اولویت کاربران اینترنت برای جستجو وب سایت مورد نظر اند. هر کسی ابتدا برای جستجو به گوگل یا… سر می‌زند. موتور‌های جستجو به خاطر این عالی هستند که ترافیک‌های هدفدار را پدید می‌آورند – به خاطر اینکه مردم هم به دنبال چیزی هستند که شما عرضه می‌کنید و به دنبال سایت‌های بی ربط نمی‌روند.
پرسش‌های جستجو (query) – کلماتی که کاربران در باکس جستجو می‌نویسند ارزش بسیار بالایی دارند. تجربه نشان می‌دهد که ترافیک موتور جستجو می‌تواند در موفقیت یک سازمان یا شرکت نقش اساسی داشته باشد. ترافیک هدفدار به سمت یک وب سایت می‌تواند تبلیغات، سود و در معرض دید قرار گرفتن را به همراه بیاورد. سرمایه گذاری بر روی SEO می‌تواند پیشرفت و موفقیت استثنائی را به وجود آورد.

معیار‌های پیشنهادی برای پیاده سازی سئو بر وب سایت

با اینکه داشتن هر نوع تجارت عالی است، و هر وبسایتی معیار‌های متفاوتی دارد، اما معیار‌های زیر جامع و همه گیرند. اینجا معیار‌هایی که توسط SEO به نقد کشیده شده است را پوشش می‌دهیم.

۱. سهم موتور‌های جستجو از مراجعات به سایت

هر ماه سهم ترافیک ایجاد شده توسط هر موتور جستجو را بررسی کنید، شامل:
  • هدایت مستقیم: ترافیک‌های نوشته شده، Bookmark‌ها، لینک‌های ایمیل بدون کد و…
  • ترافیک حاصل از مراجعه: ترافیک‌های وب یا ایمیل قابل پیگرد، ترافیک تبلیغات، و لینک‌های برند
  • ترافیک جستجو: جستار‌هایی که ترافیک را از هر موتور جستجو ارسال می‌کنند.
آگاهی از درصد و رقم دقیق ترافیک به شما کمک خواهد کرد تا نقاط ضعف را بشناسید. این کار یک سری مبنا برای مقایسه در طول زمان می‌دهد. برای مثال اگر ترافیک موتور‌های جستجو برای شما بسیار کم شد، شما دچار مشکل شده اید. باید تلاشتان را بیشتر کنید و برای تصاحب ترافیک تلاش کنید.

۲. مراجعات موتور جستجو

سه موتور اصلی ۹۵ درصد همه‌ی جستجو‌ها را در آمریکا بر عهده می‌گیرند: گوگل، یاهو و بینگ. برای سایر کشور‌ها‌ی دیگر به جز آمریکا، ۸۰ درصد ترافیک جستجو از گوگل حاصل می‌شود (البته در چین و روسیه اینطور نیست) اندازه گیری سهم ترافیک هر موتور برای چند دلیل مفید است:
  • مقایسه عملکرد با سهم بازار: حجم سهم هر موتور را با سهمیه تخمینی آن مقایسه کنید.
  • از افت پتانسیل خود آگاه شوید‌: اگر ترافیک جستجو شما به هر دلیلی افت کرد، دانستن سهم دقیق هر موتور برای تشخیص مشکل ضروری است. اگر ترافیک همه‌ی موتور‌ها یکسان افت کرد، مشکل در دسترسی به وب سایت شماست. اگر ترافیک گوگل افت کرد و بقیه ثابت باقی ماند، مشکل باید در جریمه گوگل یا کاهش تلاشهایتان در مسیر SEO باشد.
  • ارزش‌های استراتژیک را پیدا کنید: این امری واضح است که بعضی تلاش‌هایی که در مسیر SEO انجام می‌دهید، اثر مثبت بیشتری بر بعضی موتور‌های جستجو می‌گذارند. برای مثال، مشاهده کردیم که تاکتیک‌های بهینه سازی صفحه مانند دربرگیری کلمات کلیدی و هدف گذاری اثر بهتری بر یاهو و بینگ دارند. از طرف دیگر، لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی از طرف وبسایت‌های دیگر، اثر بهتری بر گوگل دارد.

۳. مراجعاتی که توسط یک موتور جستجو خاص انجام می‌شود – شرایط:

کلمات کلیدی که وظیفه ارسال ترافیک را بر عهده دارند، بخش مهمی از آنالیز سایت شما را تشکیل می‌دهند. از این راه حل‌های معمولی برای شناخت گرایش‌های جدید در تقاضای کلمات کلیدی استفاده کنید: عملکردتان را در زمینه کلمات کلیدی بسنجید، و کلماتی را پیدا کنید که ترافیک قابل توجهی را به همراه می‌آورند. به غیر از توجه به بهترین کلماتی که جستجو شده، می‌توانید از بررسی تعداد مراجعات نیز سود ببرید، این مراجعات برای تجارت شما بسیار با ارزش اند. اگر کلمات کلیدی به جهت نادرست هدایت می‌کنند، باید تلاش تان را به کار گرفته و روش درست را پیش گیرید. ترافیک جستجوی جهان در ۱۵ سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است، در نتیجه یک کاهش در کمیت مراجعات به سایت شما، برای شما مشکل ساز می‌شود. برای مشکلات فصلی (کلمات کلیدی که در زمان محدودی از هفته/ماه/سال مورد جستجو قرار می‌گیرند) چاره‌ای بیندیشید. رتبه بندی را نیز چک کنید (شما افت کرده اید، یا نه حجم جستجو‌ها توسط کاربران نزول کرده).

۴. تغییر رتبه با تغییر جستار – شرایط:

وقتی که شرکت شما به ته خط می‌رسد، معیار‌های کمی برای تغییر رتبه وجود دارند. برای مثال در شکل ۵.۸۰ درصد بازدیدکنندگانی که با کلمه کلیدی “ُSEO Tools ” وارد سایت MOZ شده اند، طی این بازدید عضو سایت شدند و ثبت نام کردند.

در ادامه بخوانید:  متن آهنگ‌های مورد علاقه شما در استوری اینستاگرام

سئو چیست؟
در مقایسه با هزاران کلمه کلیدی که برای پیدا کردن سایت MOZ استفاده می‌شود، عضویت در سایت اثر زیادی بر تغییر رتبه می‌گذارد. با این اطلاعات می‌توانیم ۲ کار انجام دهیم:

  • رتبه خود را چک کنیم، مثلا می‌بینیم که به خاطر “SEO Tools” به رتبه چهارم رسیده ایم. برای بهبود این موقعیت تلاش کنیم و بدانیم این کار به طورقطع ثمربخش خواهد بود.
  • به خاطر اینکه آنالیزور به ما می‌گوید که مثلا کاربران به (https://moz.com/tools) وارد می‌شوند، می‌توانیم با توجه به درخواست‌های بازدیدکننده در این ادرس، در راستای بهبود این صفحه تلاش کنیم.
باید کلمات کلیدی را پیدا کنیم که به طور مداوم بازدیدکنندگان را به طرف سایت شما می‌فرستند و آن‌ها را به مشتریان شما تبدیل می‌کنند. باید تمرکز خود را بر رتبه بندی کلمات کلیدی بگذاریم و کیفیت صفحه‌هایی که کاربران زیاد به آن وارد می‌شوند را ارتقا بدهیم. به یاد داشته باشید با اینکه تغییر رتبه از طریق عبارات کلیدی بسیار مهم است، اما تنها به کارگیری این روش پایان داستان نیست.
در حالی که سایر نکات نیز اهمیت زیادی دارند، مواردی که در بالا ذکر کردیم باید برای افزایش رتبه و ارزش سایت شما در SEO به کار گرفته شوند. سئو روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و باید به روز بمانید تا موفق شوید.

جستجو کلمه کلیدی (Keyword Research)

همه چیز با کلماتی که در باکس جستجو نوشته می‌شوند، آغاز می‌شود. جستجوی کلمه کلیدی یکی از مهمترین، با ارزش‌ترین و پربازده ترین معیارها در زمینه بازاریابی اینترنتی است. رتبه بندی بر اساس کلمه کلیدی مناسب می تواند وبسایت شما را متحول کند. با جستجو کردن کلمه کلیدی به صورت یک تقاضا، نه تنها می‌توانید بفهمید که شرایط و عبارات مد نظر SEO چیست، بلکه می‌توانید در مورد مشتریان خود نیز اطلاعاتی کسب کنید.

همیشه آوردن بازدید کننده به سایت شما مطرح نیست، مسئله این است که باید بازدیدکنندگان صحیح و واقعی را به سایت خود بکشانید. مزیت بالای آگاهی از کلمه کلیدی اغراق آمیز نیست، با این کلمات می‌توانید تغییرات را در تقاضای مشتریان لمس کنید، به تغییرات بازار واکنش مناسب دهید، و از همه مهمتر محتوایای که جستجو گران مد نظر دارند ایجاد کنید. در تاریخ بازاریابی، هیچگاه مثل آلان نمی توانستیم انگیزه های مشتریان را درک کنیم.

چگونه درمورد ارزش یک کلمه کلیدی قضاوت کنیم؟

کلمه کلیدی تا چه حد برای وبسایت شما ارزشمند است؟ اگر شما صاحب یک فروشگاه آنلاین کفش هستید، آیا از فروش “کفش های قهوه ای “پول بیشتری به دست می‌آورید یا “چکمه های مشکی” ؟ کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان در موتور های جستجو می‌نویسند، اغلب برای صاحبان وب قابل مشاهده است ، ابزارهای جستجو کلمات کلیدی (مانند سایت الکسا – Alexa) این امکان را می‌دهد. با اینکه این ابزارها میزان دقیق ارزش کلمه کیدی را نمی‌سنجند، برای فهمیدن این ارزش، باید خودمان وبسایتمان را درک کنیم، فرضیاتی را بسازیم، آن‌ها را آزمایش کنیم، و اگر موفق نشدیم دوباره این کار را تکرار کنیم – این کارها، فرمول کلاسیک بازاریابی اینترنتی است.

فرآیند پایه ای برای تعیین ارزش یک کلمه کلیدی:

  • از خودتان سوال کنید … آیا کلمه کلیدی به محتوی وبسایت شما مربوط می‌شود؟ آیا جستجوگران‌، وقتی از این کلمات کلیدی استفاده می‌کنند به مقصود خود می‌رسند؟ آیا آن‌ها از چیزی که پیدا می‌کنند خوشحال می‌شوند؟ آیا این ترافیک در زمینه مالی نتیجه می‌دهد یا سایر اهداف شرکت؟ اگر پاسخ تمامی این سوالات “بله” است ، پس با ما همراه باشید…
  • جستجوی عبارات و… در موتورهای اصلی جستجو و فهمیدن اینکه کدام وبسایت‌ها نیز برای کلمه کلیدی سایت شما رتبه گرفته اند، دیدگاه با ارزشی برای رقابت به شما می‌دهد، همچنین دشواری رتبه گرفتن به خاطر این کلمه کلیدی مشخص می‌شود. آیا تبلیغاتی در میان نتایج ارگانیک مشاهده می‌شود؟ به طور معمول، بسیاری از این تبلیغات به معنای ارزش بالای کلمه کلیدی اند، و تبلیغات بالای نتایج طبیعی به معنی سودمندی کلمه است.
  • خرید کمپین تبلیغاتی برای کلمات کلیدی در Google AdWords یا Bing Adcenter اگر وبسایت شما به خاطر کلمه کلیدی رتبه‌ای بدست نیاورد، با این وجود، برای مشاهده عکس العمل‌ها، می‌توانید آزمایش ترافیک را خریداری کنید. در سایت Google AdWords، گزینه “exact match” را انتخاب کنید و به ترافیک‌های صفحه مربوط در وبسایتتان توجه داشته باشید. اثرات و تغییر رتبه را در طی حداقل ۲۰۰-۳۰۰ کلیک، پیگیری کنید.

 

چگونگی اثر محتوی سایت بر رتبه بندی در موتورهای جستجو

موتورهای جستجو دائما در تلاشند که عملکرد خود را با تهیه بهترین نتایج ممکن جستجو بهبود ببخشند. در حالی که در این جا ” بهترین ” مطرح است، موتورهای جستجو نظراتی در مورد سایت‌ها دارند که جستجو گران را راضی نگه دارد. ویژگی‌های این سایت‌ها عبارت است از:

۱. به راحتی قابل استفاده، هدایت، و قابل فهم باشند.
۲. ایجاد اطلاعاتی مستقیم، جذاب و مرتبط با کلمه جستجو شده
۳. دارای طراحی حرفه‌ای و قابل دسترس با جستجوگر‌های مدرن باشند.
۴. دارای محتوی باکیفیت، قانونی و معتبر باشند.

با وجود اینکه پیشرفت تکنولوژی بسیار شگفت انگیز است، اما موتورهای جستجو هنوز نمی‌توانند متن، عکس، یا ویدئو را دقیقا مانند انسان درک کنند. موتورها برای رتبه بندی محتوی، بر فراداده‌ها (meta information) تکیه می‌کنند (نه فقط بر اساس meta tagها)، و می‌خواهند از چگونگی ارتباط مردم با سایت‌ها و صفحه‌ها آگاه شوند، که این کار به آن‌ها بصیرتی در مورد کیفیت سایت‌ها می‌دهد.

نشانه‌های یک محتوای با کیفیت

  • معیار‌های مشغول بودن با سایت – وقتی که یک موتور جستجو صفحه‌ای از نتایج را برای شما باز می‌کند، می‌تواند با استفاده از مشغولیت شما با آن نتایج میزان موفقیت شما در رتبه بندی را بسنجد. اگر بر روی اولین لینک کلیک کنید، سپس به سرعت دکمه Back را فشار دهید تا به صفحه نتایج بازگردید، نشان می‌دهد که از دیدن نتیجه اول راضی نبوده اید. موتور‌های جستجو این عملکرد را درک می‌کنند و به دنبال توقف‌های بلند مدت در یک سایت هستند – جایی که کاربران با کلیک بر روی یک لینک به سرعت به صفحه قبل بر نمی‌گردند. با جمع شدن میلیون‌ها میلیون جستار در روز، استخری از داده بوجود می‌آید که موتور‌های جستجو کیفیت نتایج جستجو را قضاوت کنند.
  • آموزش ماشینی و میزان تطبیق با آپدیت‌ها – در سال ۲۰۱۱ شرکت گوگل آپدیت Panda را برای تغییر الگوریتم رتبه‌بندی سایت‌ها معرفی کرد، طریقه و روش قضاوت کیفیت وبسایت‌ها را تغییر داد. گوگل از ارزیابگران انسانی برای رتبه بندی هزاران سایت استفاده کرد، این ارزیابگران به دنبال محتوایهای بی‌کیفیت بودند. بعد از آن گوگل آموزش ماشین را وارد کار کرد تا از ارزیابگران انسانی تقلید کنند. در آخر این ماشین توانست دقیقا پیش بینی کند که یک ارزیابگر انسانی چه نوع سایتی را بی کیفیت تلقی می‌کند. این الگوریتم بر تمامی سایت‌های موجود در اینترنت قرار گرفت. نتیجه این کار یک تغییر تعجب آور بود که ۲۰ درصد از تمامی نتایج جستجو گوگل را جا به جا کرد!
  • لینک‌ها – موتور‌های جستجو کشف کردند که ساختار لینک‌ها می‌تواند به عنوان نماینده‌ امتیازات و شهرت یک سایت عمل کنند؛ سایت‌ها و اطلاعات با کیفیت‌تر لینک‌های بیشتری را بر روی صفحه نتایج به دست می‌آورند.
در ادامه بخوانید:  ساعت Ritot اولین ساعت مچی برنامه‌ریزی شده

” بهبود هر چه بهتر محتوی “ – شاید بیشترین و بهترین توصیه در دنیای SEO است. محتوی مفید و پرکاربرد برای موفیت در SEO معیاری تعیین کننده است. هر جستاری در موتور‌های جستجو با نیت و هدفی توسط کاربر طرح می‌شود – برای پیداکردن، یادگیری، حل مشکل، خرید کالا، فهمیدن چیزی و …. موتور‌های جستجو صفحات وب را طوری از بالا به پایین مرتب می‌کنند که نیت شما را به بهترین وجه ممکن پاسخ دهند. کامل کردن محتوایای که مد نظر مردم است شانس شما را برای تصاحب صدر لیست نتایج افزایش می‌دهد.

۷ مفهوم از اجرای SEO بر روی صفحات سایت (On-Page SEO)

۱. طریقه استفاده کلمات کلیدی

مفهوم این است: اگر صفحه شما بر روی یک موضوع مشخص تمرکز دارد، موتور های جستجو کلمات کلیدی را از بخش‌های مهم صفحه کشف می‌کنند. این مکان‌ها شامل عنوان کناری سایت (که در صفحه نتایج ظاهر می‌شود) ، سرصفحه (نشانگر طبیعت و ذات صفحه)، نشانه‌های alt در عکس‌ها و سرتاسر متن است. کسانی که به SEO اعتقاد دارند با قرار دادن کلمات کلیدی در این مکان‌ها رتبه سایت خود را تغییر می‌دهند. حتی الآن هم مثل قبل از کلما کلیدی آغاز کردیم، و این کاری پایه‌ای برای بهینه سازی صفحه هاست.

کلمات کلیدی که در متن و سایر عناصر صفخه استفاده می‌شوند، می‌توانند به عنوان مفهوم کلی صفحه تلقی شوند. اگر از یک کلمه کلیدی به صورت مکرر در متن (نه عکس و…) استفاده شود، این عملکرد توسط موتور جستجو کم ارزش و صفحه Spam توصیف می‌شود.

بیشتر ابزار‌های بررسی SEO صفحات هنوز به مکان‌های قرار گیری کلمات کلیدی اعتفاد دارند. با اینکه استفاده از کلمه کلیدی دارای برای بیمه کردن صفحه شما اهمیت دارد، اما مکان قرارگیری کلمه کلیدی به تنهایی اثرات بیشتری را بر رتبه بندی صفحه شما خواهد گذاشت.

۲. TF–IDF

TF-IDF دفعات تکرار یک کلمه کلیدی را اندازه گیری نمی‌کند، اما میزان اهمیتی را بیان می‌کند که وقتی یک کلمه کلیدی با تعداد زیادی از متن‌های دیگر مقایسه می‌شود.
اگر برای مثال ” تردمیل ” با ” تردمیل مدل ۵۱۷۷” مقایسه شود، شاهد آن هستیم که کلمه ” تردمیل مدل ۵۱۷۷ ” کلمه کلیدی کمیابی است، درحالی که ” تردمیل ” کلمه معمول و شناسی است. با توجه به این فراوانی، باید به این نتیجه برسیم که کلمه ” تردمیل ۵۱۷۷ ” جایی در صفحه مهم است که فقط خودش را توصیف کند، در حالی که کلمه ” تردمیل” دارای دامنه توصیف بالاتری است.
TF-IDF معیاری است برای میزان کلماتی که در کلیه متون بسیار متداول هستند و معمولاً تکرار می‌شوند. طریقه بدست آورن این معیار بدین صورت است که از لگاریتم، تقسیم تعداد کل متون بر تعداد متون شامل کلمه متداول بدست می‌آید. برای مثال: فرض کنیم در کل پایگاه داده ما ۱۰۰۰ تا متن وجود داشته باشد. اگر در هر ۱۰۰۰ تای آن یک کلمه خاص (مثلاً است) وجود داشته باشد حاصل لگاریتم ۱۰۰۰ تقسیم بر ۱۰۰۰ می‌شود صفر. یعنی حتماً این کلمه جز کلمات متداول بوده و باید ضریب صفر بگیرد، ولی اگر تکرار در ۵۰۰ متن اتفاق افتاده باشد می‌شود لگاریتم ۲ که حاصل ۱ است ضریب ۱ می‌گیرد. هر چقدر متونی که کلمه در آن تکرار شده، بیشتر باشد وزن idf کوچکتر می‌شود.

۳. کلمات هم معنی و معنی نزدیک

با حدود ۶ میلیارد جستجو در روز، گوگل داده‌های کافی دارد تا بفهمد هدف جستجوگران از نوشتن جستار‌ها در باکس جستجو چیست. تحقیق اخیر گوگل نشان داده است که کلمات هم معنی در ۷۰ درصد جستجو‌ها استفاده می‌شوند.

برای حل این مشکل، موتور‌های جستجو مجموعه‌ای از نوشتجات کلمات مترادف و معنی نزدیک را به میلیارد‌ها عبارت پردازش می‌کند، این کار این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که محتوی سایت را با جستار‌ها تطابق بدهند (هنگامی که جستجوگران کلمات متفاوتی با متن شما استفاده می‌کنند). برای مثال جستار dog pics، که می‌تواند معانی: Dog Photos/ pictures of dog / Dog Pictures /Dog Photographs بدهد. برای موتور جستجو درک تفاوت مهم است.

سئو چیست؟
از دیدگاه SEO، این عملکرد بدین معنی است که در محتوی سایت از زبان طبیعی و تنوعات (Natural variants)، به جای کلمات صریح (Strict Keywords) استفاده شود. موتور‌های جستجو میلیارد‌ها کلمه مترادف و … را به میلیارد‌ها عبارت پردازش می‌کنند، بدین معنی که شما باید متن خود را با تنوعات طبیعی غنی کنید. استفاده از تنوع برای موضوع اصلی متن می‌تواند معنایی عمیق‌تر به سایت اضافه کند و کمک می‌کند تا ابهام‌ها برطرف شود، هنگامی که همان کلمه کلیدی به مفاهیم زیادی ارجاع داده شود.

**امروزه الگوریتم Hummingbird برای شناسایی مترادفات جستار‌ها استفاده می‌شود.

۴. قطعه بندی صفحه

مکانی که کلمات به صورت متن در می‌آیند مانند خود کلمات اهمیت دارند. هر صفحه وب از قسمت‌های مختلفی پدید آمده است – سر صفحه، پاصفحه، ضمائم کناری و… . موتور‌های جستجو مدت‌های زیادی در زمیته شناسایی مهمترین قسمت سایت کار کرده اند. هم مایکروسافت و هم گوگل دارای امتیازات متعددی اند که محتوایای را برای شما پیشنهاد می‌کند که html آن دارای وزن وحجم بیشتری است.

محتوایای که در بدنه اصلی متن وجود دارد، اهمیت بیشتری از ضمائم و … دارد. تکرار قراردادن متن در مکان‌های بی‌ارزش، ریسک نادیده گرفته شدن توسط موتور جستجو را افزایش می‌دهد.

سئو چیست؟
قطعه بندی صفحات در موبایل نیز بسیار اهمیت پیدا کرده است، که در بیشر مواقع قسمت‌هایی از صفحه را پنهان می‌کرد. موتورهای جستجو قسمت‌هایی از متن را در موبایل نشان می‌دهند که به نظرشان اهمیت بیشتری دارد، در نتیجه بر این مکان‌ها تمرکز بیشتری می‌‌شود.
برای پیشرفت سایتتان، html5 عناصر معنایی مانند <  article  > و <  aside  > و <  nav  > استفاده کنید، که می‌توانند قسمت‌های مختلف سایت شما را از یکدیگر متمایز کنند.

۵. فاصله معنایی و ارتباط عبارت

وقتی که در مورد بهینه سازی صفحات بحث می‌کنیم، فاصله معنایی به معنای ارتباطات بین کلمات و عبارات مختلف در یک متن است. این تعریف شامل فاصله فیزیکی بین عبارات می‌شود و بر چگونگی ارتباط عبارات موجود در جملات، پاراگراف‌ها، و عناصر html تمرکز می‌کند.
مثلا موتور جستجو چگونه می‌داند که ” نژاد لابرادور” به ” پرورش سگ” مربوط می‌شود، در حالی که این دو عبارت در یک جمله نیامده اند؟ موتور‌های جستجو این مشکل را با اندازه گیری فاصله بین کلمات و عبارات مختلف توسط html‌های مختلف حل می‌کنند. هر چه مفاهیم از نظر فاصله نزدیکتر باشد، مفاهیم ارتباط بیشتری نیز به هم دارند. عباراتی که در یک پاراگراف مشترک قرار می‌گیرند، مفاهیم نزدیکتری به هم دارند، این مسئله در مورد عبارت‌های موجود در متن‌های جداگانه صدق نمی‌کند.

موتور‌های جستجو قادرند اتصالات بین کلمات و عبارات را با توجه به ارتباطات محتوی اندازه بگیرند. هر چه ارتباط معنایی بیشتر باشد، شانس بیشتری برای مربوط شدن عبارات به همدیگر وجود دارد. بعلاوه، عناصر html می‌تولنند فاصله معنایی بین مفاهیم را کم کنند، آن‌ها را به هم نزدیکتر کنند. برای مثال، مفاهیم که به صورت لیست درآمده اند در نظر موتور‌های جستجو هم مفهوم تلقی می‌شوند، و عنوان یک نوشته می‌تواند به عنوان هم معنی تمامی عبارات در متن فرض شود.

۶. پیشامد‌های باهم و فهرست بندی بر اساس عبارت

قبل از این نکته در مورد کلمات کلیدی و ارتباط بین آن‌ها بحث کردیم. موتور‌های جستجو می‌توانند متد‌های فهرست بندی صفحه هارا بر اساس عبارات کامل انجام دهند، همچنین می‌تواند صفحا را بر اساس ارتباط آن‌ها رتبه بندی کند. ما این عملکرد را “فهرست بندی بر اساس عبارت” می‌نامیم.
چیزی که در مورد این پردازش جالب است این نیست که گوگل عبارات مهم یک صفحه وب را می‌سنجد، کار جالب چگونگی استفاده گوگل از این عبارت‌ها برای رتبه بندی صفحات بر اساس ربط داشتن عبارات به یکدیگر است.

در ادامه بخوانید:  استفاده از بالون‌های ارسال امواج اینترنت LTE پس از زلزله پرو

مفهوم پیشامد‌های باهم: اگر عنوان متن شما ” کریستیانو رونالدو ” باشد، این عبارت با عبارت‌هایی مثل ” فوتبال اسپانیا”، ” رئال مادرید” و … هم پیشامد است. صفحه‌ای که شامل این عبارات می‌شوند، گرایش بیشتری به موضوع ” کریستیانو رونالدو” دارند (نه صفحه‌ای که عبارات نامربوط دارند). موتور‌های جستجو کاملا وجود این ارتباطات مفاهیمی را درک می‌کنند.

استفاده از مفهوم پیشامد‌های باهم، باعث می‌شوند که موتور‌های جستجو بدانند که یک عبارت مشخص به عبارات مرتبط دیگری نیز گرایش دارند. ظاهر این عبارات هم پیشامد می‌تواند تمرکز مخاطب را بر موضوع افزایش دهد. اضافه کردن لینک‌هایی به این صفحا می‌توانند یاری رساننده باشد.
اضافه کردن لینک‌هایی از مطالب مشابه و صفحات دارای ویژگی‌ای که گفتیم، می‌تواند به صفحه شما سیگنال قوی‌ای از مفاهیم را بدهد، که این موضوع از چشم موتور‌های جستجو مخفی نمی‌ماند.

۷. برجستگی و تمییز نهاد‌ها

اگر به آینه هم نظری داشته باشیم، موتور‌های جستجو در حال کشف راه‌هایی برای ارتباط بین نهاد‌ها هستند، نه فقط کلمات کلیدی، سایر نهاد‌هایی دیگری که برای سنجش ارتباط متن با عنوان استفاده می‌شوند.
موضوعات برجسته برای پیداکردن ارتباط بین عبارات یک متن براساس بکارگیری ارتباطات شناخته شده بین نهاد‌ها کاربرد دارد. نهاد جزیی از متن است که برجستگی آن نمایان است و به خوبی توصیف شده است.
هرچه یک نهاد با سایر نهاد‌های جمله ارتباط قوی تری برقرار کند، آن نهاد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

سئو چیست؟

در تصویر بالا؛ یک مقاله دارای عنوان‌های Iron Man، Tony Stark، Pepper potts و Science Fiction است. عبارت ” Marvel Comics ” نهادی است که ارتباط زیادی با همه‌ی این عناوین دارد. با اینکه فقط یکبار در متن ظاهر شده است، اما برای این متن اهمیت بالایی دارد.
ازطرف دیگر، با اینکه “Cinerama” چندین بار دیده می‌شود (به خاطر اینکه این فیلم آنجا نمایش داده شده است)، این عبارت ارتباط نهادی ضعیف تری دارد، و خیلی برای متن اهمیتی ندارد.

۸. کلمات کلیدی و روابط آن‌ها

موضوع این نیست که از چه تکنیکی برای عنوان بندی استفاده می‌کنید، همه چیز به درک روابط بین کلما و عبارات بستگی دارد. چگونگی تنظیم چینش کلمات بر روی صفحه اثر زیادی بر چگونگی سنجش موتور‌های جستجو از SEO صفحه شما دارد.
وقتی ما کلمات کلیدی را به کار می‌بریم، موتور‌های جستجو به دنبال شکار مفاهیم و عبارات مرتبط با آن هستند. در نتیجه وظیفه ما این است که دامنه کلمات کلیدی را به منظور ارائه مفاهیم مرتبط، گسترش دهیم. محتوی با کیفیت موارد زیر را رعایت می‌کند:
  • قرابت معنایی و مترادف ها: شامل مخفف ها، کلمات جمع و عباراتی که بر یک مفهوم دلالت می‌کنند.
  • کلمات کلیدی اولیه: کلماتی که به کلمه کلیدی اصلی (موجود در عنوان) ربط دارند.
  • کلمات کلیدی ثانویه: کلماتی که به کلمه کلیدی اولیه ربط دارند.
  • ارتباطات نهادی: مفهومی که ویژگی‌ها و روابط را بین مثلا مردم، مکان‌ها و … بیان می‌کند.
عنوان یک صفحه توسط روابط بین مفاهیم و دسته‌ای از کلمات کلیدی فرم می‌گیرد. قرابت‌های معنایی عنوان بندی یک نوشته را قدرتمند‌تر می‌کند. کلمه کلیدی یا نهاد خوب چیزی است که تجسم سایر عبارات و مفاهیم را در ذهن مخاطب پدید می‌آورد. برای مثال، صفحه‌ای در مورد ” کاخ سفید آمریکا” سایر عبارات مانند ” رئیس جمهور”، “واشنگتن” و ” سرویس امنیت ملی” را در ذهن تداعی می‌کند. به کارگیری این عبارات مربوط به هم، می‌تواند به قوی کردن عنوان ” کاخ سفید” کمک کند و بدانید که تمامی این موارد از چشم خزنده پنهان نیست!

۹. مکان، فراوانی و فاصله‌ها

چگونگی تنظیم صفحه می‌تواند بر ارتباط مفاهیم اثر بگذارد. اولین بار که موتور‌های جستجو، کلمات کلیدی شما را در صفحه پیدا کردند، آن‌ها نیاز دارند بدانند که کدام کلمه از همه مهم‌تر است، و کدام قوی‌ترین رابطه را با هم دارند.
سه تکنیک این کار به صورت زیر است:
  • موقعیت: کلمات کلیدی که در مکان‌های مهم مانند عنوان ها، سر صفحه‌ها و قسمت‌های بالایی متن اصلی بیشترین اثر را دارند.
  • فراوانی: استفاده از تکنیک‌هایی مانند TF-IDF، باعث می‌شود که موتور‌های جستجو عبارات مهم را با محاسبه میزان تکرار آن‌ها در متن در مقایسه با توزیع نرمال سایر کلمات، مشخص کنند.
  • فاصله: عبارات و کلماتی که به یکدیگر مربوط می‌شوند، نزدیک بهم یافت می‌شوند. یا توسط عناصر html گروه بندی می‌شوند. این بدین معنی است که تنظیم فاصله معنایی برای قرار دادن مفاهیم مرتبط در پاراگراف، لیست، و سایر قسمت‌ها امری مهم است.
یک روش بسیار خوب برای تنظیم محتوی صفحه، به کار گیری کلمات کلیدی اولیه و ثانویه مرتبط برای پشتیبانی از کلمه کلیدی اصلی است. هر یک از کلمات کلیدی اولیه در قسمت فرعی من می‌آید، و کلما کلیدی ثانویه برای پشتیبانی از آن‌ها به کار برده می‌شوند. موتور‌های جستجو وجود و کیفیت این روابط را به خوبی استخراج می‌کنند، بنابراین استفاده از موارد بالا به قدرتمندتر کردن روابط بین مفاهیم کمک شایانی می‌کند.

۱۰. لینک‌ها و محتوی ضمیمه

بسیاری از مدیران وب اهمیت لینک کردن را مانند عنوان بندی می‌دانند. بسیاری از امتیازات جستجو گوگل آنالیز لینک بندی یک صفحه را به عنوان ارتباط آن با عنوان مطرح می‌کنند. این شامل لینک‌های داخلی به طرف صفحات سایتتان و لینک‌های خارجی به سایت‌های دیگر، همراه با یک متن ضمیمه صفحه است. آنالیزور QRG گوگل محتوی ضمیمه صفحه را به صورت لینک‌های داخلی به سوی قسمت‌های دیگر سایتتان (به عنوان منبع معتبر دیگر) تعریف می‌کند.

با اینکه این راهنمایی در مورد عنوان بندی روی صفحه سایت شماست، ضمیمه کردن لینک‌های خارجی که به عنوان صفحه مربوط می‌شوند، اثر بسیار زیادی بر طریقه سنجش موضوع یک صفحه توسط موتور جستجو دارد. این لینکهای خارجی حتی وزن بیشتری از لینک‌های داخلی دارند.
لینک های خارجی: ( External links )
دانشمندان بالا مرتبه SEO اعتقاد دارند که لینک های خارجی بهترین گزینه برای رتبه بندی است. آنها اعتقاد دارند که عنوان لینکهای مرتبط به هم هیچ اثری در رتبه بندی سایت ندارند.
امروزه بسیاری از موتور های جستجو دارای الگوریتم هایی هستند تا ارزش یک لینک خارجی را بسنجند. بعضی معیار ها شامل:

  • اعتبار سایت لینک شده
  • شهرت سایت لینک شده
  • ارتباط محتوی بین صفحه مبدا و مقصد
  • متنی که در لینک استفاده می شود (anchor text)
  • و …

 

جمع بندی: استخوان بندی SEO بر روی صفحه

شما نیاز ندارید تا ساعت‌ها بر روی تولید یک محتوی دشوار و باکیفیت کار کنید، زیبایی استخوان بندی صفحه است که می‌تواند به شما کمک بیشتری بکند. بنابراین در یک صفحه وب باید موارد زیر را داشه باشد:

۱. یک عنوان قوی که کل موضوع را دربرگیرد.

۲. یک مقدمه‌ که مفهوم صفحه را پوشش دهد.

۳. محتوی به صورت عناوین فرعی موضوع بندی شود.

۴. بیان کردن جنبه‌های مختلف موضوع و پاسخ دادن به پرسش‌های مرتبط.

۵. تهیه منابع دیگر (لینک‌های داخلی) و لینک‌های خارجی از مطالب مرتبط.

صفحه شما نباید خسته کننده و بی روح باشد. بعضی از سایت‌های اینترنت از تکنیک‌های بالا استفاده می‌کنند و سایتی پویا و جذاب را بوجود می‌آورند.

منبع : ستاره

نظر دهید

  • پیشنهاد شده

  • نصر قم

    اینستاگرام نصر قم
    اخبار قم
  • آخرین مطالب متن

    آخرین مطالب